2018/04/20

بادها


بادها
بادها می آیند
بادها از سفر جنوب
                        بوی دامان ترا می آرند
بادها ٬ از سر کوه ٬                                   وقتی هیزم میکنی
بادها ٬ از دل دشت٬
                                    وقتی چادر میزنی
بادها از لب رود ٬
                                    وقتی مرجان می چینی
بادها از برو دوش جنگل ٬
                                    وقتی آهنگ جدایی میخوانی
                        بوی ترا می آرند
                                    عطر گیسوی ترا می آرند
                                    باد ها بوی مسافر می دهند
تو و چشمان خودت !
وقتی از دور و بر خیمه ی تان
                                    بادها میگذرد
باز کن چو دی و بنشین سر ره
            هرچه میخواست دلت زمزمه کن
بگذار ٬
باد ها
دامن از نسترنی های تو لبریز آیند
من و این دهکده این خانه ی باد
                                    خانه بوی تو و جلوه ی تو
من و این شرشره پوسیده
که زمانی تو در آن
                                    است بابایت را
                                                            یال ودم
میشستی
روز گاریست به هم ساخته ایم
دیگر از زوزه ی گرگان سیه مست خوشم می آید
دیگر آهنگ سفر نیست مرا
خاصه وقتی که بلوط٬
                                                پدرم میخواند!
خاصه وقتی که چنار ٬
مادرم میداند ٬
من نمی میرم و این ٬
تازه ٬ آهنگ در و دیواریست
                                                که به همراهی شان
                                    شام را بام اقامه میکنم !
دیگر آهنگ سفر نیست مرا
من دگر دیوارم
من دگر خرمن جای !
من دگر دهکده ام ٬ سنگم  !
                                    سنگ !
گیرم این عاریه پیراهن را
بادهایی که ز تو
مژده داران من اند
پوده سازند و ز کار اندازند
جای هیچ آهی نیست
جای هیچ اشکی نیست
من دگر رودم ٬ رود
از همانی که به خیزابی خویش
یکسرش در سر سردابه ی ده
وسر دیگر آن
به تو می انجامد
من دیگر حوضچه ی دهکده ام
                                    که غمش دوری مرغابی هاست
و خزان برگ درختانی را
در دهانش کرده
بادها می آیند
بادها
بوی گلهای شبو می آرند
بوی دامان مسافر ها را
ارغوان گل بدهد ٬ یا ندهد
ناز بو برگ کند یا نکند
گر خدا خواست که دهدار شوی
من به تنهایی خویش
همه ی خار وخس دهکده را
                                    میشگفم
بر لب هرچه که جوی است و
جر است و چشمه
پای کوبان دوبیتی میخوانم
بادها می آیند
بادها از سفر سبز جنوب
بوی دامان ترا می آرند
بوی گلهای شبو
بوی دامان مسافر ها را
                                                            کابل – ۹ جدی ۱۳۶۴

No comments: